Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Ya Eyyuhelleziyne Amenu......

Mücahid

New member
Katılım
17 Mar 2007
Mesajlar
2,553
Tepkime puanı
223
Puanları
0
Yaş
56
Konum
Tr


"Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyi niçin söylüyorsunuz?" SAF-2

"Yapmayacağınız şeyi söylemek, Allah katında büyük gazaba sebeb olur."SAF-3


İbni Cerir ayetlerin tefsirinde bu görüşü tercih etmiştir.

İbni Kesir de tefsirinde der ki: Tefsir bilginlerinin çoğu bu ayeti şu şekilde yorumlamışlardır: Müminler cihadın farz olmasını arzu ettikten sonra cihadın farz kılınması ve ardından bazılarının ona yanaşmamaları üzerine bu ayet inmiştir. Bu ayeti aynen şu ayet gibi yorumlamışlardır:

"Daha önce kendilerine `savaştan uzak durun, namazı kılın ve zekatı verin' direktifi verilmiş olanları görmüyor musun? Şimdi üzerlerine farz kılınınca, onların; Allah'tan korkar gibi ya da bundan bir daha fazla insanlardan korkan bir grubu, "Ey Rabbimiz, niye üzerimize savaşmayı farz kıldın, biraz daha mühlet tanısaydın olmaz mıydı?" dedi. Onlara de ki; `Dünya zevki kısa sürelidir. Ahiret ise sakınanlar için daha hayırlıdır. Orada kılpayı bile haksızlığa uğramazsınız: '

"Nerede olursanız olun, surlarla tahkim edilmiş kalelerin içinde bile olsanız, ölüm sizi bulur." (Nisa suresi, 77-78)

Katade ve Dehhak der ki; bu ayet "şöyle savaştık, böyle vuruştuk, şöyle sapladık, böyle yaptık" dedikleri halde böyle bir şey yapmayan bir kesimin ağzının payını vermek için inmiştir.

Ayetlerin normal akışından ve savaştan söz edilmesinden anlaşılıyor ki, bu ayetlerin iniş sebebi tefsir bilginlerinin çoğu tarafından belirtilen ve İbni Cerir tarafından tercih edilen görüştür. Şu kadar var ki, Kur'an hükümleri her zaman ayetlerin indiği şartlardaki olaylardan daha geniş kapsamlıdır ve inmesine sebep olan şartların ve durumların çok ötelerine kadar uzanmaktadır. Bu nedenle biz iniş sebeplerini ortaya koyan rivayetleri ve olayın bu ayetlerle ilgisini kabul etmekle beraber onların anlamlarının kapsamlı ve genel olduğunu belirtmeden geçemiyoruz.

Bu ayetler, meydana gelen bir olay ya da olaylar üzerine bir paylamayla başlamaktadır:

"Ey iman edenler! Yapmayacağınız şeyi niçin söylüyorsunuz?"

Hemen ardından bu davranışı ve bu ahlâkı alabildiğine çirkin ve tiksindirici gösteren bir nefret ifadesi yer almaktadır:

"Yapmayacağınız şeyi söylemek, Allah katında büyük gazaba sebep olur: ' "Allah katında" büyük olan günah, en büyük günahtır. Çok iğrenç ve çok kötü bir iştir. Bu gerçekten alabildiğine tiksindirici, ürpertici bir davranıştır. Özellikle müminin vicdanında nefret uyandırmaktadır. İmanıyla kendisine seslenilen ve kendisine iman ettiği Rabbinin çağrısına kulak veren müminin vicdanında.

Üçüncü ayet onların yapmadıkları şeyi söyledikleri konuya doğrudan işaret etmektedir. Bu da cihad konusudur. Burada cihad konusunda Allah'ın sevdiği ve razı olduğu iş de belirtilmektedir:
 

rusen_alp

New member
Katılım
11 Mar 2007
Mesajlar
1,475
Tepkime puanı
86
Puanları
0
Yaş
41
Konum
ruhlar aleminden
Allah razı olsun Mücahid Abi
Bir sorum var, sizce Allah katında insanın yapamayacağı bir söz vermesi niçin çirkin bir davranış olarak addediliyor, acaba bunun insanın Allah'a verdiği o büyük sözün etkisi var mı ? Ben biraz bu şekilde düşünüyorum da siz ne diyorsunuz ?
 

Mücahid

New member
Katılım
17 Mar 2007
Mesajlar
2,553
Tepkime puanı
223
Puanları
0
Yaş
56
Konum
Tr
Sevgili ruşen Rabbimiz "Bismillah Lime tegulune mala tef'alun"Buyururken elbette yarattığı insanın,özellikle imanı tekamüle ermemiş hastalıklı bir kalbe ve imana sahip kullarına seslenmiş ve onların yapıp yada yapmayacaklarından emin olmadıkları şeyler hakkında ki( bunlardan en ön plana çıkanı cihad anlaşılıyor)Böyle bir emri almadan yada bu şekilde bir davranış gereği hasıl değilken amiyane tabirle atıp tutmaları eleştirilmiş ve tehdit edilmiştir.En önemli sebebi ise ihlaslı mü'minlerin hareket kabiliyetlerine bu topukları üzerinde dönüverecekleri muhtemel insanların tavrının negatif yansımasının önüne geçmek murad edilmiştir.Şöyle düşünelim bir toplulukta samimi iman ettiğini söyleyen müslümanlar ALLAH ve Rasulü için İslamın bekası için canlarını vermekten mallarını harcamaktan,gerekirse evlatlarını feda etmekten çekinmeyeceklerini söylüyorlar.Ama bunların içinde ihlaslı olan ve hastalıklı olanlar var.Bu söylemler ihtiyaç husule gelmemişken ediliyor.Söylediklerini eyleme dökme gereği hasıl olduğu anda ise saflar ayrılıyor kimileri topukları üzerinde dönerken yada oldukları yerde çakılıp kalırken,samimi olanlar harekete geçiyor.İşte Rabbimiz harekete geçen mümin kullarının Ye'se düşürülmesini engellemek için imanında netleşmemiş ve münafıklık alametleri taşıyan ama müslüman olduklarını iddia eden kullarına bu şekilde bir uyraı yapmıştır.Özelde böyle anlaşılan ama genelde tüm müslümanların hareket tarzına ve samimiyetine etki edecek ayetlerdir.Bu ayetteki tehdide muhatap olmamak için dilimizden ve yüreğimizden geçen herşeyde samimi olma zorunluluğumuz olduğunu hiç aklımızdan çıkarmamamız gerekmektedir. Dua ile kardeşim
 
Üst Alt