Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Doymanın Üstünde Fazla Yemek Haramdır

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Gıda için yemek yemek susuzluğu gidermek için su içmek, velev ki haram, ölmüş bir hayvanın eti veya bir diğerinin malı olsun ona zamin de olsa, farzdır. Onu yemekle, hadisin hükmüne göre sevap da kazanır. Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır. Ve
ondan dolayı sevap da kazanır. Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek ise,ak ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.

Bu ifadeden vücudu farzı kılamayacak kadar zayıflatacak miktarda yemeği azaltmanın caiz olduğu
anlaşılır fakat o kadar az yemek caiz değildir. Nitekim Mülteka ve diğer muteber kitaplarda da böyledir.

Ben derim ki: Mübteğa'da şöyle denilmektedir: «İnsanı helakten kurtaracakyakta namaz kılma ve oruç tutma
gücünü kazandıracak kadar yemek yeme farzdır.»

Kuvvetini artırmak için doyuncaya kadar yemek de mubahtır. Doymanın üstünde fazla yemek ise
haramdır. Hâniye'de bu fazla yemek haram yerine kerahetle ifade edilmiştir. Midesini galib zannına göre bozacak kadar çok yemek haramdır. İçmek de böyledir. (Kuhistani.)

Ancak orucunu sabahleyin kuvvetlendirme kastı ile fazla yemesi ve-ya kendisiyle oturmuş olan
misafiri utanmasın diye veya bunlara benzer sebeblerle çok yemesi haram değildir.

İbadet yapmaktan zayıf düşünceye kadar yemeği azaltmak caiz değildir. Ama çeşitli meyve türlerini
yemesinde bir beis yoktur. Ama bunu terketmek daha efdaldir.

Birkaç türlü yemek yapmak israftır.
İhtiyaçtan fazla yemeği sofraya koymak da israftır. Sünnet üzere yemek yemenin adabı şudur:

Evvelinde besmele çekmek, sonunda hamdetmek. Yemekten evvel ve sonra elleri yıkamak. El
yıkamada, yemekten evvel gençlere, yemekten sonra ise yaşlılara öncelik verilmelidir. (Mülteka.)


Reddül Muhtar
 

mhmt

New member
Katılım
7 Kas 2006
Mesajlar
2,965
Tepkime puanı
715
Puanları
0
Sebep mideye zulm etmek midir? Mesela bazı insanlar suç içse kilo alır, bazılarına da hiç dokunmaz. Ne yerse yesin, ne kadar yerse yesin kilo almaz. Metabolizması hızlı çalışıtğı için, vücut kilo tutmaz. Bu şekilde bakarsak, mideye zulm yok. Ya da varsa nasıl? Bir de çok yemek ile israf aynı olmadığı için Ayet'e muhaliflikte yok.

Burada asıl kıstas israf mıdır?

selametle..
 

esmer

New member
Katılım
14 Ağu 2009
Mesajlar
172
Tepkime puanı
102
Puanları
0
Sebep mideye zulm etmek midir? Mesela bazı insanlar suç içse kilo alır, bazılarına da hiç dokunmaz. Ne yerse yesin, ne kadar yerse yesin kilo almaz. Metabolizması hızlı çalışıtğı için, vücut kilo tutmaz. Bu şekilde bakarsak, mideye zulm yok. Ya da varsa nasıl? Bir de çok yemek ile israf aynı olmadığı için Ayet'e muhaliflikte yok.

Burada asıl kıstas israf mıdır?

selametle..


Mesele bünyeye göre kilo alıp almama değili ki,mesele doymak...:)
 
P

Peris

Guest
Bir de bence insanın nefsine hakim olamaması durumu söz konusu.Hem bence böyle insanlar çabuk sinirlenen, bir az asabi tip olurlar.
 

ARZ_7

New member
Katılım
7 Şub 2009
Mesajlar
685
Tepkime puanı
395
Puanları
0
İsrafa, sarf etmek manası yüklendiği zaman alınan enerjinin kötüye sarf edilmesi anlamı çıkabilir. Yemekten alınan güç nereye sarfediliyor? Yiyiniz içiniz, fakat o enerjiyi isyanda sarfetmeyiniz.

Bu bağlamda, bir eşkiyanın, yol kesmek için atını doyurması nasıl haram ise, insanoğlunun da ibadetlerini yerine getirmediği zaman sarfettiği güç isyan olduğu için, yediği yemekler daha evla haram olacaktır. İnsan yemekten aldığı kuvvet ile ibadetlerini yerine getirmiyor, isyan için harcıyorsa yediği yemek, içtiği içecek ligayrihi haramdır.
 

ARZ_7

New member
Katılım
7 Şub 2009
Mesajlar
685
Tepkime puanı
395
Puanları
0
Bir de bence insanın nefsine hakim olamaması durumu söz konusu..

Sünnetler nefse hakim olma yönünde farzlardan daha önceliklidir. Sünnet ile amel edilmeden nefse hakim olunamaz. Ve hayatına sünnete yer vermeyenler, az yemeyi başaramazlar..
 

ARZ_7

New member
Katılım
7 Şub 2009
Mesajlar
685
Tepkime puanı
395
Puanları
0
Gıda için yemek yemek susuzluğu gidermek için su içmek, velev ki haram, ölmüş bir hayvanın eti veya bir diğerinin malı olsun ona zamin de olsa, farzdır. Onu yemekle, hadisin hükmüne göre sevap da kazanır. Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır. Ve
ondan dolayı sevap da kazanır. Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek ise,ak ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.

Bu ifadeden vücudu farzı kılamayacak kadar zayıflatacak miktarda yemeği azaltmanın caiz olduğu anlaşılır fakat o kadar az yemek caiz değildir. Nitekim Mülteka ve diğer muteber kitaplarda da böyledir.

Hangi ifadeden anlaşılır, farzı kılamayacak kadar zayıflamanın caiz olduğu ?
 

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Hangi ifadeden anlaşılır, farzı kılamayacak kadar zayıflamanın caiz olduğu ?


Gıda için yemek yemek susuzluğu gidermek için su içmek, velev ki haram, ölmüş bir hayvanın eti veya bir diğerinin malı olsun ona zamin de olsa, farzdır. Onu yemekle, hadisin hükmüne göre sevap da kazanır. Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır. Ve ondan dolayı sevap da kazanır. Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek, ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.
 

ARZ_7

New member
Katılım
7 Şub 2009
Mesajlar
685
Tepkime puanı
395
Puanları
0
Gıda için yemek yemek susuzluğu gidermek için su içmek, velev ki haram, ölmüş bir hayvanın eti veya bir diğerinin malı olsun ona zamin de olsa, farzdır. Onu yemekle, hadisin hükmüne göre sevap da kazanır. Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır. Ve ondan dolayı sevap da kazanır. Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek, ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.

Bu cümlelerden "Farzı kılamayacak kadar zayıflamanın caiz" olduğu anlaşılıyor mu? Yoksa ben mi anlamıyorum.

Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır

Nefsinden ölüm tehlikesini atlatmak,

Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek..

Nefsini helakten kurtarmak ile aynı şey değil midir?

Ve nefsi helakten kurtaracak kadar yemek yemenin oranı şöyle belirtilmiş;

ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.

Nefsi helakten kurtarmak, vucudu namaz kılamayacak kadar zayıflatmamak demek değil midir? Farzı kılamayacak kadar zayıflamanın caiz olduğunu çıkaramadım..
 

bekir

sadece bir kul
Yönetici
Katılım
10 Eyl 2007
Mesajlar
8,132
Tepkime puanı
5,971
Puanları
113
Konum
Daðlardan, yaylalardan
Bu cümlelerden "Farzı kılamayacak kadar zayıflamanın caiz" olduğu anlaşılıyor mu? Yoksa ben mi anlamıyorum.

Şu kadarı var ki, insan nefsinden ölüm tehlikesini atlatacak kadar yemek farzdır

Nefsinden ölüm tehlikesini atlatmak,

Nefsini helakten kurtaracak kadar yemek..

Nefsini helakten kurtarmak ile aynı şey değil midir?

Ve nefsi helakten kurtaracak kadar yemek yemenin oranı şöyle belirtilmiş;

ayakta namaz kılacak ve oruç tutacak kadar vücudu sağlam tutacak kadar yemektir.

Nefsi helakten kurtarmak, vucudu namaz kılamayacak kadar zayıflatmamak demek değil midir? Farzı kılamayacak kadar zayıflamanın caiz olduğunu çıkaramadım..


İfadeler bazen farklı anlaşılabiliyor ve akla farklı sorular getirebiliyor. Ben bu ifadelerden anlaıyorum ki: İnsanın yemeyi-içmeyi neredeyse terk ederek beden fonksiyonlarını nakısaya uğratmaması, ibadetlerini eksiksiz yerine getirebilecek kadar güç sağlayacak gıda ile beslenmesi gerekiyor.

Ayrıca doyduktan sonra yememesi gerekiyor. Nedir doymak peki? Buna bir çok fatklı izah getirmek mümkündğr belki. Bunun sözlük anlamı isteği kalmayana kadar yemektir. Bunun sınırını koyamamak belki bir çok yönden abartılı noktalara gelmemize sebep olabilir. Resululllah (sav) yerken geğirmenin (mideden gaz çıkarmanın) bu konuda sınır olduğunu belirtmiş. Bu da bize doymanın sınırının, yemek yerken geğirme (çok az veya fazlaca) olduğunu belirtiyor. O zaman geğirdikten sonra yemek demek ki fazla yemek sınırına giriyor.
 

ARZ_7

New member
Katılım
7 Şub 2009
Mesajlar
685
Tepkime puanı
395
Puanları
0
İfadeler bazen farklı anlaşılabiliyor ve akla farklı sorular getirebiliyor. Ben bu ifadelerden anlaıyorum ki: İnsanın yemeyi-içmeyi neredeyse terk ederek beden fonksiyonlarını nakısaya uğratmaması, ibadetlerini eksiksiz yerine getirebilecek kadar güç sağlayacak gıda ile beslenmesi gerekiyor.

Elbette öyle anlaşılıyor. Fakat bunun zıddı nasıl anlaşılır onu sormuştum. Yani ibadetlerini eksiksiz yerine getiremeyecek derecede zayıf olmak nasıl caiz olabilir?
 
Üst Alt